Fastighet

Våra fastighetstjänster

Hos oss på Våra Gårdar har vi ca 600 medlemmar som antingen hyr eller äger fastigheter. Det kan vara samlingslokaler för föreningar, men det finns även större kontorsfastigheter, kursgårdar, konferensanläggningar, folkhögskolor, studenthem, sommarhem och folkparker bland våra medlemmar.

Gemensamt för alla är att det är viktigt att hålla fastigheterna i gott skick och att ständigt underhåll krävs för att dessa lokaler blir attraktiva mötesplatser.

Vi har därför lång erfarenhet när det gäller ansökningar till Boverket, vad som gäller vid tillgängliggörande av våra lokaler så alla med funktionshinder kan ta sig till våra lokaler och ta del av vad som sägs uppe på scen eller vid föredrag och möten.

”En bra lokal är grunden för en aktiv föreningsverksamhet”

Förutom att det är viktigt med inomhusmiljön så är det viktigt att inte glömma utomhusmiljön. Därför har vi tagit fram två handledningsböcker som heter Innemiljöguiden och Utemiljöguiden. Dessutom finns en handbok som kort och gott heter Kolla Våra Gårdar. En liten ABC-bok som tar upp vad man bör tänka på för att hålla lokalerna i gott skick. Någonting annat som också är väldigt viktigt att tänka på är att huset och lokalerna som man befinner sig i är rätt försäkrade. Där har vi ett mycket förmånligt försäkringsavtal med Länsförsäkringar.

hus

Fastighet

Har du frågor om fastighetstjänster?

Kontakta Lars Sundh, Bygghandläggare
sundh@varagardar.se
070-334 59 77

Skadeförebyggande fonden

Fondens ändamål är att väcka intresse för skadeförebyggande verksamhet genom att informera och ge bidrag till skadeförebyggande åtgärder på försäkrad egendom i samlingslokaldelen i syfte att minska antalet försäkringsskador.

Fondens styrelse har beslutsmöte två gånger per år, normalt i april samt oktober. Sök bidrag senast 15 april respektive 22 oktober.

Sök bidrag på upp till 75 % och/eller högst 20 000 kronor från Skadeförebyggande fonden. Så här går det till!

Vad ges bidrag för?
Bidrag lämnas till åtgärder som kan beräknas minska risken att försäk­ringsbelastande skador inträffar eller som beräknas minska omfattningen, om skada ändå inträffar.

Vad ges inte bidrag för?
Bidrag beviljas inte till åtgärder, som kan betecknas som löpande underhåll, vilket ofta är åtgärder som sker i jämna intervaller.

Vilka kan ansöka?
Föreningar som har sin byggnad och/eller lösöre försäkrad genom Våra Gårdar-försäkringen är berät­tigade att söka bidrag. Det går även bra att ansöka i efterhand när åtgärden redan är genomförd.

Hur går vi tillväga?
Fyll i ansökningsblanketten som finns här på sidan eller kontakta Våra Gårdar så skickar vi ut den. Skicka in ansökan per post eller e-post. Ge i ansökan en pedagogisk beskrivning av planerade åtgärder, kostnadsberäkning, etc. Bifoga även ett protokoll med styrelsebeslut om att ansökan ska insändas.

Exempel på åtgärder

  • Installation av larm
  • Utbyte av lås pga inbrottsrisk och olovlig kopiering av nycklar och/eller byte till ny entredörr.
  • Uppsättning av sensorlampor för att avskräcka inbrottstjuvar.
  • Inköp av brandsläckare, brand-varnare och brandpost.
  • Uppsättning av skyltar till brand- redskap och utrymning.
  • Installation av timers, jordfelsbry­tare och ”spisvakter”.
  • Installation av temperaturvakt, frostvakt, driftslarm eller överspänningsskydd mot åska.

SAMLA UPP TILL 30% RABATT PÅ FÖRSÄKRINGSPREMIEN

Har ni skadeförebyggande åtgärder i er lokal kan ni få upp till 30 % rabatt på försäkrings­premien.
Enklast möjliga åtgärd är att sätta upp seriekopplade brandvarnare. Det ger 5 % rabatt på premien. Brandsläckningsutrustning ger ingen rabatt. Det är ett lagkrav. Vilka skadeförebyggande åtgärder finns redan i er lokal? Vilka kan enkelt skaffas? Inventera och bocka av i checklistan och meddela sedan försäkringskansliet vilka åtgärder ni har: forsakring@varagardar.se.

Fastighet

Vill du veta mer om fonden?

Kontakta Lars Sundh, Bygghandläggare
sundh@varagardar.se
070-334 59 77

Tillgänglighet

– en självklarhet i lokalen
Det är viktigt att lokalen är tillgänglig för allmänheten. Det är inte roligt att som fastighetsstyrelse få höra att hyresgäster väljer en annan lokal eftersom deras deltagare inte kan gå i trappan. Lokaler inom Våra Gårdar har varit mycket duktiga på att tillgängliggöra lokalen genom att bygga toalett, installera hiss och förse entrén med en ramp. Men tillgänglighet handlar om så mycket mer och öppnar upp för fler åtgärder att söka bidrag för.

Krav för att få bidrag
Många bidragsgivare har som krav att lokalen ska vara tillgänglighetsanpassad för att ens kunna skicka in en ansökan. Kravet är befogat då grundinställningen måste vara att en allmän samlingslokal är tillgänglig för vem som helst. Boverket, Allmänna Arvsfonden och Kulturrådet är exempel på bidragsgivare som ställer krav att sökande föreningar har tillgängliga lokaler.

Enkelt avhjälpta hinder
Plan- och bygglagen ställer krav på fastighetsägare som har en lokal dit allmänheten har tillträde. De hinder som ska åtgärdas sammanfattas under ”Enkelt avhjälpta hinder” och gäller befintliga byggnader. Kategorier som omfattas är:

  • Mindre nivåskillnader, tunga dörrar
  • Kontrastmarkeringar
  • Varningsmarkeringar
  • Skyltning
  • Belysning
  • Balansstöd (ledstänger)
  • Ljudmiljö
  • Fast inredning

Inventera er lokal
Tillgänglighetsåtgärder är roligt och angeläget, så börja med att inventera de publika ytorna i er lokal, alltså ytor där allmänheter rör sig. Oftast är det salar, kök, toaletter, kapprum och korridorytor som leder till dessa rum. Ett bra hjälpmedel är Boverkets checklista för publika lokaler. Den täcker in vad som ingår i enkelt avhjälpta hinder och är bygd kring ställningstaganden inom respektive kategori – samtliga åtgärdsförslag går att söka bidrag för.

Fastighet

Har du frågor om tillgänglighet?

Kontakta Lars Sundh, bygghandläggare
sundh@varagardar.se
070-334 59 77

Boverket

Allmänna samlingslokaler kan få bidrag till nybyggnad, ombyggnad, standardhöjande repreationer, köp eller tillgänglighetsanpassning. Bidraget är ett investeringsbidrag och ges i mån av tillgång på medel.

Vad räknas som en allmän samlingslokal?
Lokalen ska ägas eller disponeras av ideella organisationer och ska vara öppen och tillgänglig för föreningslivets möten, studieverksamhet, kulturella verksamhet, förströelse och liknande verksamhet.

Aktiebolag, stiftelser eller föreningar som arbetar utan vinstsyfte kan få bidrag.

För att lokalen ska kunna få bidrag

  • Måste det finnas ett varaktigt behov av den på orten.
  • Den ska vara öppen för organisationer och grupper i rimlig omfattning och på skäliga vilkor.
  • Den ska vara av god standrad och ha, eller förväntas få, en allsidig användning.
  • Det ska även finnas ekonomiska förutsättningar att driva och förvalta lokalen.

Så här mycket får du i bidrag
Man kan få bidrag med högst 50 % av ett godkänt bidragsunderlag när det gäller standardhöjande reparationer, ny- och tillbyggnader samt köp. För att man ska få bidrag krävs att kommunen lämnar bidrag med minst 30 % av bidragsunderlaget.

Bidrag för tillgänglighetsanpassning
Man kan även få bidrag för tillgänglighetsanpassning av en befintlig lokal till hela kostnaden, dock högst med totalt 300 000 kr under förutsättning att anpassningen inte ingår i någon annan bidragsberättigad åtgärd, t ex ombyggnad.

Tänk på! Man får inte påbörja ett projekt innan man fått beslut om bidrag.

När ska projektet vara färdigt?
Projektet ska färdigställas inom den tid som Boverket har bestämt i sitt beslut. Normalt innebär detta att arbetet ska vara avslutat inom ett år för tillgänglighetsanpassningar och inom två år för övriga projekt.

När kan man ansöka?
Man ansöker hos Boverket en gång om året. Ansökan ska vara Boverket tillhanda senast den 1 december varje år. Beslut lämnas under maj månad året därpå.

När betalas bidraget ut?
Bidraget får betalas ut med 75% av den beviljade projektkostnaden i samband med att beslutet tas om att bevilja bidraget. Resterade belopp utbetalas efter det att föreningen har slutredovisat projektet och fått det godkänt av Boverket.

Vårt mål
Våra Gårdars strävan är att Bygg- och Fastighetsavdelning ska spela en mer aktiv roll i medlemsföreningars ansökningar till Boverket. Ett led i detta är att vi uppmanar medlemmar att kontakta Bygg- och Fastighetsavdelningen för handläggning av ansökan.

Fastighet

Har du frågor om Boverket?

Lars Sundh, bygghandläggare
sundh@varagardar.se
070-334 59 77